Risks to Growth: Mid-Year Economic Concerns (เคตृเคฆ्เคงि เคे เคฒिเค เคोเคिเคฎ: เคฎเคง्เคฏ เคตเคฐ्เคทीเคฏ เคเคฐ्เคฅिเค เคिंเคคाเคँ)

Given the recent policy changes, the CEA has done right to flag mid-year concerns (เคนाเคฒ เคฎें เคจीเคคिเคเคค เคชเคฐिเคตเคฐ्เคคเคจों เคो เคฆेเคเคคे เคนुเค, เคธीเคเค เคจे เคฎเคง्เคฏ เคตเคฐ्เคท เคी เคिंเคคाเคं เคो เคंเคกी เคเคฐเคจे เคा เค
เคงिเคाเคฐ เคिเคฏा เคนै)
Five months after the Economic Survey 2016-17 was released, Chief Economic Adviser Arvind Subramanian has presented the second volume of the annual economic review-cum-prognosticatory report (เคเคฐ्เคฅिเค เคธเคฐ्เคตेเค्เคทเคฃ 2016-17 เคे เคชांเค เคฎเคนीเคจे เคฌाเคฆ เคाเคฐी เคนुเค เคฅा, เคฎुเค्เคฏ เคเคฐ्เคฅिเค เคธเคฒाเคนเคाเคฐ เค เคฐเคตिंเคฆ เคธुเคฌ्เคฐเคฎเคฃ्เคฏเคฎ เคจे เคตाเคฐ्เคทिเค เคเคฐ्เคฅिเค เคธเคฎीเค्เคทा-เคธเคน-เคชूเคฐ्เคตเคตाเคนी เคฐिเคชोเคฐ्เค เคा เคฆूเคธเคฐा เคंเคก เคช्เคฐเคธ्เคคुเคค เคिเคฏा เคนै). With the intervening period having provided a wealth of data points and policy developments, including the momentous roll-out of the Goods and Services Tax, there was a clear need to update and refresh outcomes and forecasts (เค ंเคคเคฐाเคฒ เค เคตเคงि เคे เคธाเคฅ เคธाเคฎाเคจ เคเคฐ เคธेเคตा เคเคฐ เคे เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคฐोเคฒ-เคเคเค เคธเคนिเคค, เคกेเคा เคฌिंเคฆुเคं เคเคฐ เคจीเคคिเคเคค เคเคเคจाเค्เคฐเคฎों เคा เคงเคจ เคเคชเคฒเคฌ्เคง เคเคฐाเคฏा เคเคฏा, เคชเคฐिเคฃाเคฎों เคเคฐ เคชूเคฐ्เคตाเคจुเคฎाเคจों เคो เค เคชเคกेเค เคเคฐ เคคाเค़ा เคเคฐเคจे เคी เคธ्เคชเคท्เค เคเคตเคถ्เคฏเคเคคा เคฅी). And his outlook for growth in the current financial year has clearly turned more sombre (เคเคฐ เคฎौเคूเคฆा เคตिเคค्เคคीเคฏ เคตเคฐ्เคท เคฎें เคตिเคाเคธ เคे เคฒिเค เคเคจเคा เคฆृเคท्เคिเคोเคฃ เคธ्เคชเคท्เค เคฐूเคช เคธे เค เคงिเค เคจिเคฐाเคถ เคนो เคเคฏा เคนै). While Volume I had projected the gross domestic product expansion in 2017-18 in a range of 6.75-7.5%, the CEA has had to take cognisance of several new factors that have contributed to his diagnosis: “that the balance of risks seem to have shifted to the downside” with a far lower likelihood of growth being “closer to the upper end” (เคเคฌเคि เคเคฃ्เคก I เคจे 2017-18 เคฎें เคธเคเคฒ เคเคฐेเคฒू เคเคค्เคชाเคฆ เคตिเคธ्เคคाเคฐ เคा เค เคจुเคฎाเคจ 6.75-7.5% เคी เคธीเคฎा เคฎें เคฒเคाเคฏा, เคธीเคเค เคो เคเค เคจเค เคाเคฐเคों เคा เคธंเค्เคाเคจ เคฒेเคจा เคชเคก़ा, เคिเคจ्เคนोंเคจे เค เคชเคจे เคจिเคฆाเคจ เคฎें เคฏोเคเคฆाเคจ เคฆिเคฏा เคนै: "เคो เคोเคिเคฎों เคा เคธंเคคुเคฒเคจ เคนै เคตिเคाเคธ เคी เคฅोเคก़ी เคเคฎ เคธंเคญाเคตเคจा เคे เคธाเคฅ "เคเคชเคฐी เคोเคฐ เคे เคเคฐीเคฌ" เคจीเคे เคी เคเคฐ เคธ्เคฅाเคจांเคคเคฐिเคค เคนो เคเคฏा "). A quick look at each of the risks that Mr. Subramanian has cited shows it is going to be hard to find a ‘magic bullet’ fix that encompasses most of the concerns (เคถ्เคฐी เคธुเคฌ्เคฐเคฎเคฃ्เคฏเคฎ เคจे เคो เคญी เคोเคिเคฎ เคเค ाเค เคนैं เคเคจเคฎें เคธे เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคชเคฐ เคเค เคค्เคตเคฐिเคค เคจเคเคฐिเค เคธे เคชเคคा เคเคฒเคคा เคนै เคि 'เคाเคฆू เคोเคฒी' เคซिเค्เคธ เคो เคोเคเคจे เคฎें เคฎुเคถ्เคिเคฒ เคนो เคธเคเคคी เคนै เคिเคธเคฎें เค เคงिเคांเคถ เคिंเคคाเคं เคो เคถाเคฎिเคฒ เคिเคฏा เคเคฏा เคนै). For instance, the continuing appreciation of the rupee’s real exchange rate means exporters are increasingly going to find themselves struggling to compete on pricing against competitors from countries whose currencies have weakened against the dollar and the euro. And this even while the recovery in global trade demand is still to acquire more robust momentum (เคเคฆाเคนเคฐเคฃ เคे เคฒिเค, เคฐुเคชเคฏे เคी เค เคธเคฒी เคตिเคจिเคฎเคฏ เคฆเคฐ เคा เคธเคคเคค เคช्เคฐเคถंเคธा เคเคฐเคจे เคธे เคจिเคฐ्เคฏाเคคเคों เคो เคเคจ เคฆेเคถों เคे เคช्เคฐเคคिเคฆ्เคตंเคฆ्เคตिเคฏों เคे เคिเคฒाเคซ เคीเคฎเคคों เคชเคฐ เคช्เคฐเคคिเคธ्เคชเคฐ्เคงा เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคธंเคเคฐ्เคท เคเคฐ เคฐเคนे เคนैं, เคिเคจเคी เคฎुเคฆ्เคฐाเคं เคฎें เคกॉเคฒเคฐ เคเคฐ เคฏूเคฐो เคे เคฌीเค เคเคฎเคोเคฐ เคนो เคเค เคนैं। เคเคฐ เคฏเคน เคญी เคि เคเคฌ เคตैเคถ्เคตिเค เคต्เคฏाเคชाเคฐ เคฎांเค เคฎें เคธुเคงाเคฐ เค เคญी เคญी เค เคงिเค เคฎเคเคฌूเคค เคเคคि เคช्เคฐाเคช्เคค เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคนै). Another dampener, according to the CEA, would be the increasing stress to balance sheets that companies in the power and telecom sectors have to contend with, and the deflationary bias to activity that such stress would impart (เคธीเคเค เคे เคฎुเคคाเคฌिเค, เคธीเคเค เคे เค เคจुเคธाเคฐ, เคฌिเคเคฒी เคเคฐ เคฆूเคฐเคธंเคाเคฐ เคे เค्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เคंเคชเคจिเคฏों เคे เคธाเคฅ เคธंเคเคฐ्เคท เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค, เคเคฐ เคเคธे เคคเคจाเคต เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคเคคिเคตिเคงि เคे เคฒिเค เค เคชเคธ्เคซीเคคि เคธंเคฌंเคงी เคชूเคฐ्เคตाเค्เคฐเคนों เคो เคฒेเคเคฐ เคฌैเคฒेंเคธ เคถीเค्เคธ เคฎें เคฌเคข़เคคी เคนुเค เคคाเคเคค เคนोเคी).
Five months after the Economic Survey 2016-17 was released, Chief Economic Adviser Arvind Subramanian has presented the second volume of the annual economic review-cum-prognosticatory report (เคเคฐ्เคฅिเค เคธเคฐ्เคตेเค्เคทเคฃ 2016-17 เคे เคชांเค เคฎเคนीเคจे เคฌाเคฆ เคाเคฐी เคนुเค เคฅा, เคฎुเค्เคฏ เคเคฐ्เคฅिเค เคธเคฒाเคนเคाเคฐ เค เคฐเคตिंเคฆ เคธुเคฌ्เคฐเคฎเคฃ्เคฏเคฎ เคจे เคตाเคฐ्เคทिเค เคเคฐ्เคฅिเค เคธเคฎीเค्เคทा-เคธเคน-เคชूเคฐ्เคตเคตाเคนी เคฐिเคชोเคฐ्เค เคा เคฆूเคธเคฐा เคंเคก เคช्เคฐเคธ्เคคुเคค เคिเคฏा เคนै). With the intervening period having provided a wealth of data points and policy developments, including the momentous roll-out of the Goods and Services Tax, there was a clear need to update and refresh outcomes and forecasts (เค ंเคคเคฐाเคฒ เค เคตเคงि เคे เคธाเคฅ เคธाเคฎाเคจ เคเคฐ เคธेเคตा เคเคฐ เคे เคฎเคนเคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคฐोเคฒ-เคเคเค เคธเคนिเคค, เคกेเคा เคฌिंเคฆुเคं เคเคฐ เคจीเคคिเคเคค เคเคเคจाเค्เคฐเคฎों เคा เคงเคจ เคเคชเคฒเคฌ्เคง เคเคฐाเคฏा เคเคฏा, เคชเคฐिเคฃाเคฎों เคเคฐ เคชूเคฐ्เคตाเคจुเคฎाเคจों เคो เค เคชเคกेเค เคเคฐ เคคाเค़ा เคเคฐเคจे เคी เคธ्เคชเคท्เค เคเคตเคถ्เคฏเคเคคा เคฅी). And his outlook for growth in the current financial year has clearly turned more sombre (เคเคฐ เคฎौเคूเคฆा เคตिเคค्เคคीเคฏ เคตเคฐ्เคท เคฎें เคตिเคाเคธ เคे เคฒिเค เคเคจเคा เคฆृเคท्เคिเคोเคฃ เคธ्เคชเคท्เค เคฐूเคช เคธे เค เคงिเค เคจिเคฐाเคถ เคนो เคเคฏा เคนै). While Volume I had projected the gross domestic product expansion in 2017-18 in a range of 6.75-7.5%, the CEA has had to take cognisance of several new factors that have contributed to his diagnosis: “that the balance of risks seem to have shifted to the downside” with a far lower likelihood of growth being “closer to the upper end” (เคเคฌเคि เคเคฃ्เคก I เคจे 2017-18 เคฎें เคธเคเคฒ เคเคฐेเคฒू เคเคค्เคชाเคฆ เคตिเคธ्เคคाเคฐ เคा เค เคจुเคฎाเคจ 6.75-7.5% เคी เคธीเคฎा เคฎें เคฒเคाเคฏा, เคธीเคเค เคो เคเค เคจเค เคाเคฐเคों เคा เคธंเค्เคाเคจ เคฒेเคจा เคชเคก़ा, เคिเคจ्เคนोंเคจे เค เคชเคจे เคจिเคฆाเคจ เคฎें เคฏोเคเคฆाเคจ เคฆिเคฏा เคนै: "เคो เคोเคिเคฎों เคा เคธंเคคुเคฒเคจ เคนै เคตिเคाเคธ เคी เคฅोเคก़ी เคเคฎ เคธंเคญाเคตเคจा เคे เคธाเคฅ "เคเคชเคฐी เคोเคฐ เคे เคเคฐीเคฌ" เคจीเคे เคी เคเคฐ เคธ्เคฅाเคจांเคคเคฐिเคค เคนो เคเคฏा "). A quick look at each of the risks that Mr. Subramanian has cited shows it is going to be hard to find a ‘magic bullet’ fix that encompasses most of the concerns (เคถ्เคฐी เคธुเคฌ्เคฐเคฎเคฃ्เคฏเคฎ เคจे เคो เคญी เคोเคिเคฎ เคเค ाเค เคนैं เคเคจเคฎें เคธे เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคชเคฐ เคเค เคค्เคตเคฐिเคค เคจเคเคฐिเค เคธे เคชเคคा เคเคฒเคคा เคนै เคि 'เคाเคฆू เคोเคฒी' เคซिเค्เคธ เคो เคोเคเคจे เคฎें เคฎुเคถ्เคिเคฒ เคนो เคธเคเคคी เคนै เคिเคธเคฎें เค เคงिเคांเคถ เคिंเคคाเคं เคो เคถाเคฎिเคฒ เคिเคฏा เคเคฏा เคนै). For instance, the continuing appreciation of the rupee’s real exchange rate means exporters are increasingly going to find themselves struggling to compete on pricing against competitors from countries whose currencies have weakened against the dollar and the euro. And this even while the recovery in global trade demand is still to acquire more robust momentum (เคเคฆाเคนเคฐเคฃ เคे เคฒिเค, เคฐुเคชเคฏे เคी เค เคธเคฒी เคตिเคจिเคฎเคฏ เคฆเคฐ เคा เคธเคคเคค เคช्เคฐเคถंเคธा เคเคฐเคจे เคธे เคจिเคฐ्เคฏाเคคเคों เคो เคเคจ เคฆेเคถों เคे เคช्เคฐเคคिเคฆ्เคตंเคฆ्เคตिเคฏों เคे เคिเคฒाเคซ เคीเคฎเคคों เคชเคฐ เคช्เคฐเคคिเคธ्เคชเคฐ्เคงा เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคธंเคเคฐ्เคท เคเคฐ เคฐเคนे เคนैं, เคिเคจเคी เคฎुเคฆ्เคฐाเคं เคฎें เคกॉเคฒเคฐ เคเคฐ เคฏूเคฐो เคे เคฌीเค เคเคฎเคोเคฐ เคนो เคเค เคนैं। เคเคฐ เคฏเคน เคญी เคि เคเคฌ เคตैเคถ्เคตिเค เคต्เคฏाเคชाเคฐ เคฎांเค เคฎें เคธुเคงाเคฐ เค เคญी เคญी เค เคงिเค เคฎเคเคฌूเคค เคเคคि เคช्เคฐाเคช्เคค เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคนै). Another dampener, according to the CEA, would be the increasing stress to balance sheets that companies in the power and telecom sectors have to contend with, and the deflationary bias to activity that such stress would impart (เคธीเคเค เคे เคฎुเคคाเคฌिเค, เคธीเคเค เคे เค เคจुเคธाเคฐ, เคฌिเคเคฒी เคเคฐ เคฆूเคฐเคธंเคाเคฐ เคे เค्เคทेเคค्เคฐ เคฎें เคंเคชเคจिเคฏों เคे เคธाเคฅ เคธंเคเคฐ्เคท เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค, เคเคฐ เคเคธे เคคเคจाเคต เคธे เคธंเคฌंเคงिเคค เคเคคिเคตिเคงि เคे เคฒिเค เค เคชเคธ्เคซीเคคि เคธंเคฌंเคงी เคชूเคฐ्เคตाเค्เคฐเคนों เคो เคฒेเคเคฐ เคฌैเคฒेंเคธ เคถीเค्เคธ เคฎें เคฌเคข़เคคी เคนुเค เคคाเคเคค เคนोเคी).
Besides its long-term structural benefits, the implementation of the GST, says Mr. Subramanian, would also straightaway provide a short-term impetus by easing a cross-country logistics constraint following the removal of checkposts (เคीเคเคธเคी เคे เคाเคฐ्เคฏाเคจ्เคตเคฏเคจ เคे เคฆीเคฐ्เคเคाเคฒीเคจ เคขांเคाเคเคค เคฒाเคญ เคे เค
เคฒाเคตा, เคถ्เคฐी เคธुเคฌ्เคฐเคฎเคฃ्เคฏเคฎ เคा เคเคนเคจा เคนै เคि เคेเคเคชोเคธ्เค เคो เคนเคाเคจे เคे เคฌाเคฆ เคเค เค्เคฐॉเคธ-เคฒॉเคिเคธ्เคिเค्เคธ เคฌाเคงा เคो เคเคธाเคจी เคธे เคเคธाเคจी เคธे เคเค เค
เคฒ्เคชเคाเคฒिเค เคช्เคฐोเคค्เคธाเคนเคจ เคช्เคฐเคฆाเคจ เคिเคฏा เคाเคเคा). And yet, the transitional challenges from the actual operation of the new indirect tax regime could feed into the mix of factors retarding momentum (เคเคฐ เคซिเคฐ เคญी, เคจเค เค
เคช्เคฐเคค्เคฏเค्เคท เคเคฐ เคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคे เคตाเคธ्เคคเคตिเค เคธंเคाเคฒเคจ เคธे เคธंเค्เคฐเคฎเคฃเคाเคฒीเคจ เคुเคจौเคคिเคฏां เคाเคฐเค เคो เคชीเคे เคोเคก़เคจे เคी เคเคคि เคฎें เคญเคฐเคฃ เคเคฐ เคธเคเคคी เคนैं). Pointing to other factors including the farm loan waivers and agricultural stress that pose risks to the growth outlook, the survey posits that as part of the government’s remedial responses “policy must be driven by the recognition that, over longer horizons, there is no necessary opposition between farmer and consumer interests.” Backed by procurement, remunerative and stable support prices can help ensure that the risk of wild swings in the production and prices of farm produce is obviated, thus protecting both farmers and consumers (เคृเคทि เคเคฃ เคूเค เคเคฐ เคृเคทि เคคเคจाเคต เคธเคนिเคค เค
เคจ्เคฏ เคाเคฐเคों เคชเคฐ เคง्เคฏाเคจ เคฆेเคคे เคนुเค, เคो เคตिเคाเคธ เคे เคฆृเคท्เคिเคोเคฃ เคे เคोเคिเคฎ เคो เคฆเคฐ्เคถाเคคे เคนैं, เคธเคฐ्เคตेเค्เคทเคฃ เคฎें เคฏเคน เคญी เคเคนा เคเคฏा เคนै เคि เคธเคฐเคाเคฐ เคी เคเคชเคाเคฐाเคค्เคฎเค เคช्เคฐเคคिเค्เคฐिเคฏाเคं เคे เคคเคนเคค "เคจीเคคि เคो เคเคธ เคฎाเคจ्เคฏเคคा เคธे เคช्เคฐेเคฐिเคค เคिเคฏा เคाเคจा เคाเคนिเค เคि เคฒंเคฌे เคธเคฎเคฏ เคคเค เค्เคทिเคคिเค เคे เคฌाเคฆ, เคोเค เคเคตเคถ्เคฏเค เคตिเคฐोเคง เคจเคนीं เคนै เคिเคธाเคจ เคเคฐ เคเคชเคญोเค्เคคा เคนिเคคों เคे เคฌीเค। "เคเคฐीเคฆ, เคฒाเคญเคाเคฐी เคเคฐ เคธ्เคฅिเคฐ เคธเคฎเคฐ्เคฅเคจ เคीเคฎเคคों เคे เคธเคฎเคฐ्เคฅเคจ เคธे, เคฏเคน เคธुเคจिเคถ्เคिเคค เคเคฐเคจे เคฎें เคฎเคฆเคฆ เคฎिเคฒ เคธเคเคคी เคนै เคि เคเคค्เคชाเคฆเคจ เคเคฐ เคृเคทि เคเคค्เคชाเคฆों เคे เคฎूเคฒ्เคฏों เคฎें เคंเคเคฒी เคूเคฒों เคे เคोเคिเคฎ เคा เคชเคคा เคเคฒเคคा เคนै, เคเคธ เคช्เคฐเคाเคฐ เคฆोเคจों เคिเคธाเคจों เคเคฐ เคเคชเคญोเค्เคคाเคं เคी เคธुเคฐเค्เคทा เคी เคा เคธเคเคคी เคนै ). The CEA makes bold to recommend that the “time is also ripe to consider whether direct support to farmers can be a more effective way to boost farm incomes.” Ultimately, he argues, quick and considerable monetary easing by the RBI — with policy rates cut to about 4.25-5.25% from the current 6% — could help the economy approach full potential and aid in resolving the issue of stressed balance sheets (เคธीเคเค เคจे เคฏเคน เคฌเคคाเคจे เคे เคฒिเค เคฌोเคฒ्เคก เคिเคฏा เคि "เคฏเคน เคธเคฎเคฏ เคเคธ เคฌाเคค เคชเคฐ เคตिเคाเคฐ เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคญी เคชเคฐिเคชเค्เคต เคนै เคि เคिเคธाเคจों เคो เคช्เคฐเคค्เคฏเค्เคท เคธเคฎเคฐ्เคฅเคจ เคेเคค เคी เคเคฎเคฆเคจी เคो เคฌเคข़ाเคตा เคฆेเคจे เคे เคฒिเค เคเค เค
เคงिเค เคช्เคฐเคญाเคตी เคคเคฐीเคा เคนो เคธเคเคคा เคนै เคฏा เคจเคนीं।" เค
ंเคคเคคः, เคเคจเคा เคคเคฐ्เค เคนै, เคจीเคคिเคเคค เคฆเคฐों เคฎें เคเคौเคคी เคे เคธाเคฅ เคเคฐเคฌीเคเค เคฆ्เคตाเคฐा เคค्เคตเคฐिเคค เคเคฐ เคाเคซी เคฎौเคฆ्เคฐिเค เคขीเคฒ เคฎौเคूเคฆा 6% เคธे เคฒเคเคญเค 4.25-5.25% - เค
เคฐ्เคฅเคต्เคฏเคตเคธ्เคฅा เคो เคชूเคฐी เค्เคทเคฎเคคा เคเคฐ เคคเคจाเคตเค्เคฐเคธ्เคค เคฌैเคฒेंเคธ เคถीเค เคे เคฎुเคฆ्เคฆे เคो เคธुเคฒเคाเคจे เคฎें เคธเคนाเคฏเคคा เคเคฐเคจे เคฎें เคธเคนाเคฏเคคा เคเคฐ เคธเคเคคा เคนै).
เคเคชเคो เคฏเคน เคชोเคธ्เค เคชเฅเคเคฐ เคैเคธा เคฒเคा, เคृเคชเคฏा เคนเคฎें เคเคฎेंเค เคे เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคฌเคคाเคं। เคเคช เคธเคญी เคा เคงเคจ्เคฏเคตाเคฆ !!! เคนเคฎाเคฐे เคชोเคธ्เค เคो เคฒाเคเค, เคเคฎेंเค, เคถेเคฏเคฐ เคคเคฅा เคธเคฌ्เคธเค्เคฐाเคเคฌ เคเคฐें।
เคเคชเคो เคฏเคน เคชोเคธ्เค เคชเฅเคเคฐ เคैเคธा เคฒเคा, เคृเคชเคฏा เคนเคฎें เคเคฎेंเค เคे เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคฌเคคाเคं। เคเคช เคธเคญी เคा เคงเคจ्เคฏเคตाเคฆ !!! เคนเคฎाเคฐे เคชोเคธ्เค เคो เคฒाเคเค, เคเคฎेंเค, เคถेเคฏเคฐ เคคเคฅा เคธเคฌ्เคธเค्เคฐाเคเคฌ เคเคฐें।
0 on: "The Hindu Editorial - 4 (Risks to Growth: Mid-Year Economic Concerns)"